..مدیریت تحول،کارشناسی ارشد
به جمع ما خوش آمدید
این مغز شماست که در هنگام خرید به محاسبه میپردازد و گاهی نیز خیلی باهوش نیست.
فرض کنید شما در یک مغازه قهوهفروشی هستید و برای خرید یک بسته قهوه دو گزینه پیش رو دارید. گزینه اول به شما پیشنهاد 33درصد قهوه اضافی در قیمتی مشخص را میدهد و پیشنهاد دوم خرید قهوه، با 33درصد زیر قیمت اصلی است. شما کدام گزینه را انتخاب میکنید؟
احتمالا شما پاسخ میدهید که این دو گزینه مشابهاند. در مطالعهای که اخیرا در مجله Marketing انجام شد دانشآموزان شرکتکننده اینگونه به این سوال پاسخ دادند.
اما این پاسخ اشتباه است. بهرغم تشابه در ظاهر، تخفیف 33درصدی معادل با 50 درصد افزایش در مقدار قهوه است. از نظر ریاضی فرض کنید قیمت استاندارد برای سه پیمانه قهوه یک دلار است (یعنی برای هر پیمانه 33/0 دلار) در گزینه اول یک دلار برای 4 پیمانه قهوه میپردازید (25/0 دلار برای هر پیمانه) اما درگزینه دوم شما برای 3 پیمانه قهوه 66 سنت میپردازید (معادل 22/0 دلار برای هر پیمانه) پس گزینه دوم به نفع مشتری است.
نتیجه: معمولا وقتی کالاي اضافی را به شکل رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهیم، آنان را بیشتر جذب میکند، نسبت به اینکه همان کالا را با قیمت کمتر ارائه دهیم.
کاربرد این موضوع به ظاهر ساده در روشهای فروش محصولات بسیار زیاد است.در واقع آنچه باعث فروش بیشتر میشود کمیت است نه تخفیف.
نظرات شما عزیزان: یک شنبه 23 آذر 1398برچسب:مدیریت تحول قشم, :: 6:47 :: نويسنده : مهدی هویدا
موضوعات آخرین مطالب
|
||||||||||||||||||||||||||
|